Březen 2015

Kingovo Osvícení v čarodějnickém dílu Simpsonových

24. března 2015 v 15:00 | Karin |  Stephen King
No ono to ani tak nebude to Kingovo Osvícení jako Kubrickovo, ale je to vážně super podívaná. Ve zkratce převyprávěn celý film s dost směšnými úpravami. Hádejte, kdo tak asi bude majitel hotelu? :)

Dostupné online tady: http://simpsonovi.nikee.net/index.php?video=111

Cesta k srdci ženy vede přes knihkupectví

21. března 2015 v 12:30 | Karin |  Svět je opět krásnej (střípky rockerské princezny)
Dnes mě inspirovala fotka z facebooku Knihy Dobrovský. Mají pravdu. Právě v jejich knihkupectví jsme měli s Pilotem první rande (v prosinci 2011). Vybírali jsme dárky pro naše blízké k vánocům a u toho se stihli poznat. Tam se prý do mě zadíval. Líbilo se mu mé nadšení hraničící s posedlostí, když jsem mu u polic nacpaných knihami Stephena Kinga vyprávěla, jak moc je to dobrý spisovatel. Prý tehdy doufal, že se jednou takhle obdivně budu dívat i na něj.
Právě knihkupectví je ideální místo na rande - příjemné, osobní, není problém najít sto témat na hovor... Je to naše zamilované místo, které navštěvujeme dost pravidelně. Tam mi koupil první pořádnou kuchařku, skvostnou knihu o vílách, nemálo kingovek, Hilla, Ajvaze. Jen pro Čapka jsme chodili raději do antikvariátů. Tam mě prý vždycky najde, když nebudu čekat pod hodinama na České. A stvořili jsme si vlastní rituál - do prvního patra nejprve ke Kingovkám (tam si vyslechne přednášku, bere do rukou knihy a ptá se, jestli jsem je už četla a ještě líp, jestli je chci), naproti ke scifi, fantasy, pak ke Koontzovi, do oddělení české literatury (přidáno až časem) a někdy do druhého patra, kde se on dívá na knížky o horách a já o vílách.
Je to místo radosti a příjemných vzpomínek. Cesta lásky vede přes knihkupectví.

ACH bože...! Robert Downey Jr. neskutečně sexy.

15. března 2015 v 22:56 | Karin |  Svět je opět krásnej (střípky rockerské princezny)
Jmenuje se Robert Downey Jr. (narozen 4. 4. 1965) herec a scénárista, dříve proslulý problémy s drogami, teď známý především jako Iron Man a Sherlock Holmes. Naprosto geniální herec, jeden z nejlépe placených a jeho jméno je spojeno s řadou charitativních projektů. Kdo viděl Iron Mana, musí mi dát za pravdu, že se pro tuto roli narodil. Poslední film, který jsem s ním viděla se jmenuje Soudce - výborná podívaná.
A je to sexouš!!! Líbí se vám, holky?

Dnes se mi zdálo II.

5. března 2015 v 7:36 | Karin |  Svět je opět krásnej (střípky rockerské princezny)
Měla jsem dcerku, malinkou, sotva roční. Světlovlasou, modrookou, neskutečně krásnou. Líbala jsem ji do vlasů. Zdravou. Neměla rozštěp, snad proto byla neskutečně krásná. Moje maminka jí v tom snu koupila růžové "krtečkovské" kalhoty. Já jsem jí chtěla taky nějaké koupit. Byla jsem jinak na všechno sama. Myslela jsem na to, jak jsem po porodu vypisovala její jméno. Sama. A neměla jsem pro ni ani postýlku, tak spala se mnou. Kolíbala jsem jí v náručí, aby usnula. Učila jsem jí uklízet si hračky do papírových krabic. Neměla jsem pro ni ani pořádnou skříňku na hračky. A volala jsem jejímu otci, aby mi pomohl, ale nešlo to. Chtěla jsem ji nosit v té zavinovačce kolem těla, ale nevěděla jsem, kde se kupuje.
A přesto jsem se prý ze spaní smála.
Znamenají něco sny? Ptám se, protože mi ta princezna teď, v tom reálném světě, hrozně chybí.

Patrik Ouředník - Europeana

3. března 2015 v 19:04 | Karin |  Čtenářský deník
Patrik Ouřednik: Europeana (ta Europeana, množina věcí evropské provinience) - Stručné dějiny dvacátého věku. Paseka, 2006. 104 stran.

Kniha stojí na pomezí beletrie a esejistiky, je to provokativní, heterogenní pokus jak propojit prvky moderny a postmoderny. Důležitou roli zde hraje kladení otázek. Čtenář je spoluautorem a odpovědi jsou na něm. Důležitá funkce spojky a (kolik vydá jeden kilometr mrtvol na hnojivo a ….). Vždy nějaké vyprávění, hodnocení, jakoby vyprávění z druhé ruky, třetí ruky. Společenská dogmata (A lidé říkali… A psychologové říkali… A filozofové říkali..) Jakoby to bylo vyprávěno jedním dechem. Snaha napsat překotné dějiny. Zrušeny všechny čárky (ve francouzštině).
Jak ztvárnit prožitek světa bez Boha ve fiktivních epizodách, dokumentární prvky, historická data, úvahy, parafráze. Tendence k subjektivistickému vnímání času a dějin, fragmentaci a rekompozici časového dění podle ahistorických kritérii, konotací a asociací (modernismus). Diskontinuita, elipsa, destrukce klasických narativních složek (neznámý vypravěč, bez postav), odosobnění autorského subjektu (až druhá pol. století). Snaha zachytit atmosféru doby na co nejomezenějším prostoru a mimo realistické žánry typu historický román nebo klasicky pojaté paměti. Snaha postihnout překotnost dvacátého století a redukovat hisotircké a společenské události. Soud o lidstvu, vzdor ironickému odstupu. Morbidní přepočítávání pradlých vojáků na kilometry. Cykličnost motivů.
Téma: scientismus, komunismus (koncentrační tábory opakovaně zmíněny), nacismus, emancipace žen, technické vynálezy (co lidé měli lokomotivy a parníky a továrny a neuměli už žít v harmonii a svět byl plný násilí a bídy; zamrazení těl do budoucna; internet zamezí totalitním režimům), proměny společenského diskursu (univerzální jazyky, hipies, války - i ve Vietnamu). Letadla - první letadlo přeletělo průliv, přeletělo Alpy, bylo užito ve válce, vymysleli, kam dát kulomet, kam dát bomby a Američané vymysleli atomovou bombu, kterou shodili na Hirošimu - práce s asociacemi. Hrůzy války, popravy a vedle toho vynález podprsenky, kolikrát za den kde myjí auto - všechno je na stejné úrovni. Vysoké a nízké, důležité a nedůležité se relativizuje. Přispívá k infantilizaci tématu, jako by nám dějiny 20. století vykládal školák před tabulí, odříkávající bezmyšlenkovitě naučený text. Vždy je použit nějaký pojem (př. Genocida, Zlatý věk…), který je následně vysvětlen. Hrůzy války strohé, reálné, reality předčí i tu nejmorbidnější fikci (čísla). Reálné a fiktivní je z hlediska autora zcela lhostejné.
Chybí kapitoly, pouze odstavce a navíc nelineární řazení událostí (není ani tematické řazení). Leitmotivy se vracejí opakovaně (dopis z války). Evokace staré knihy, na okraji stránek marginálie, jejichž zdánlivá funkce je snazší orientace v textu. Zde však jejich použití slouží k zvýraznění ironie nebo absurdity popisovaného děje.
Kniha zvítězila ve vánoční anketě Lidových novin o nejzajímavější knihu roku 2001 a byla nominována na cenu Magnesia Litera 2001 za beletrii. 2006: Nominace: Evropská cena za literaturu, EU. Divadelní zpracování v Brněnské Redutě.